fbpx
Opryszczka – czy dieta może pomóc?

Opryszczka – czy dieta może pomóc?

Opryszczka- czy dieta może pomóc? Kto zmagał się z opryszczką zapewne pukał już do wszystkich drzwi, wołając o pomoc. Piekące, swędzące i szpecące bąbelki pojawiające się wokół ust lub narządów płciowych to objaw choroby wywołanej przez wirus HSV (1 lub 2 w zależności od miejsca występowania). Przenoszony jest droga kropelkową i może przyjmować w naszym organizmie formę utajoną przez długi czas, nawet latam zaczyna się gwałtownie rozwijać gdy wyczuje naszą słabość. A dokładniej: gdy nasz układ odpornościowy nie jest w stanie skutecznie bronić organizmu przed infekcjami. Osoba, która jest zarażona wirusem opryszczki zawsze będzie nosicielem. Wirusa nie da się niestety wyleczyć. U kobiet może ujawnić się podczas okresu. Na rozwój opryszczki wpływają także inne czynniki, takie jak: stres, ciągłe zmęczenie, zmarznięcie, długie przebywanie na wietrze, uszkodzenie skóry wargowej, osłabiona odporność.

Nawet zła DIETA ma znaczenie dla rozwoju wirusa HSV. Dlatego jeżeli Ty też borykasz się z tym problemem zwróć uwagę na:

✔️Witaminy z grupy B. Znajdziemy je między innymi w produktach zbożowych, kaszach, drożdżach, pełnoziarnistych makaronach, licznych pestkach, nasionach, orzechach, suszonych owocach takich jak morele, winogrona, figi, jajkach. Zwiększ w diecie ilość kalafiora, dyni, kukurydzy, marchwi, soi i awokado. Źródłem jest także drób, wątroba, wieprzowina oraz liczne gatunki ryb.

✔️Lizyna, skutecznie likwiduje wirusy ją wywołujące. Występuje w nabiale, drobiu, rybach, ziemniakach, awokado, pomidorach, morelach.

✔️Skutecznym sposobem na walkę z opryszczką oraz profilaktykę jest spożywanie witaminy C oraz cynku. Mają one działanie przeciwbakteryjne, wspomagają gojenie, chronią komórki przed działaniem wolnych rodników. Korzystnie wypływają także na wygląd skóry. Naturalnie znajdziemy je w produktach takich jak: cytrusy, papryka, dzika róża, żurawinie, aceroli, nasionach, orzechach, fasoli.

✔️Arginina, główny pokarm wirusa. Pokarmy sprzyjające opryszczce: migdały, laskowe, ziemne, kokosowe, czekolada, żelatyna, makarony, brukselka, produkty pszenne, owsiane, kukurydziane.

✔️Postaw na świeże warzywa i owoce – są bogactwem przeciwutleniaczy, które są niezbędne układowi odpornościowemu do zwalczenia zakażenia

✔️Spożywaj wodę – do 2 litrów dziennie.

✔️ Włącz do diety produkty o wysokiej zawartości cynku – ryby, pestki dyni, surowe, łuskane nasiona konopi, brązowy ryż, indyka czy sezam.

✔️Unikaj żywności podrażniającej i osłabiającej układ odpornościowy – cukru, kawy, żywności wysoce przetworzonej, ostrych przypraw, tłuszczów nasyconych oraz potraw smażonych.

✔️Pamiętaj o melisie – wzmacnia układ odpornościowy, a także ma działanie przeciwwirusowe.

✔️Włącz do diety probiotyki, wspierające Twoją odporność.

✔️Jedz dużo brokułów i innych „krzyżowych” warzyw. Warzywa należące do rodziny „krzyżowych” (brukselka, kapusta, kalafior, brokuły i kapusta włoska) mogą powstrzymywać opryszczkę dzięki wysokiej zawartości składnika o nazwie indolo-3-karbinol (I3C).

✔️Zrezygnuj całkowicie z żywności przetworzonej.


Gdy już opryszczka się pojawi warto zastosować się do następujących zasad:

  • Myj ręce po każdym zetknięciu się z pęcherzykami lub nałożeniu na nie leczniczego preparatu.
  • W trakcie opryszczki staraj się nie dotykać oczu.
  • Szczególnie ostrożnie nakładaj makijaż na twarz i rób demakijaż.
  • Póki są widoczne objawy opryszczki, nie należy całować się z kimkolwiek.
  • Używaj osobnego ręcznika do twarzy.
  • Używaj osobny sztućców i zastawy, te następnie myj w gorącej wodzie z detergentem.
  • Jeśli nosisz szkła kontaktowe, uważaj na ich kontakt ze śliną przy zakładaniu/ zdejmowaniu.

 

Dodaj komentarz