Odporność- jak ją wzmocnić?

[cmsmasters_row][cmsmasters_column data_width="1/1"][cmsmasters_text]

Jesień zbliża się wielkimi krokami. Lada moment zaczną się pierwsze przeziębienia. A gdyby tak zawczasu o siebie zadbać? Jak wzmocnić swoją odporność ?

1. Woda

Suche powietrze w pomieszczeniach sprzyja wysychaniu śluzówek i skóry, co w rezultacie powoduje skłonność do podrażnień i świądu skóry. Co z kolei może powodować uszkodzenia śluzówek i naskórka. Zadrapania skóry, pękające kąciki ust i suche śluzówki stanowią otwarte drzwi do zakażenia. Jeśli nie ma odpowiedniego nawodnienia, upośledzony jest również mechanizm samoistnego oczyszczania dróg oddechowych poprzez ruch rzęs i transport śluzu, w którym utknęły patogeny.

2.Probiotyki

Probiotyki dostępne w aptekach to specjalnie wyselekcjonowane kultury bakterii, które mają za zadanie zasiedlić układ pokarmowy i odbudować naszą florę bakteryjną. Pro bios znaczy „dla życia”. Wspomagają one działanie flory bakteryjnej jelit i przywracają równowagę między „dobrymi” a „złymi” bakteriami w organizmie. Probiotyki przede wszystkim zwiększają naszą odporność, a także wspomagają wchłanianie składników odżywczych i witamin. Czyli po co w większej ilości sięgniemy w nadchodzących dniach ?

  • Kapusta kiszona, ogórki kiszone.

  • Zakwas buraczany.

  • Jogurty probiotyczne, kefiry, maślanki. Tylko nie te o smaku truskawkowym i innym.

  • Kombucha to także napój powstały w procesie fermentacji z herbaty.

  • Fermentowane produkty sojowe (tempeh, miso, fermentowany sos sojowy) – z wykluczeniem osób z niedoczynnością tarczycy i hashimoto..

  • Kwas chlebowy.

  • Naturalnie fermentowany ocet jabłkowy.

  • Kimchi.

  • Wysokiej jakości, szczególnie domowy, chleb na zakwasie .

3.Witamina D

Pobudza do pracy limfocyty T, odpowiedzialne za walkę z bakteriami i wirusami, np. grypy. Zmniejsza również ryzyko chorób związanych z nieprawidłową pracą układu odpornościowego, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów czy atopowe zapalenie skóry.

4.Owoce i warzywa

Niech w Twojej diecie znajdą się warzywa i owoce, obfitujące w antyoksydanty, które walczą z wolnymi rodnikami. Są to głównie witaminy A, C i E.

5. Hartowanie

Hartowanie uczy organizm szybkiego reagowania na spadki i wahania temperatury m.in. poprzez usprawnienie mechanizmów termoregulacji. Lepsza tolerancja zimna i zmian temperatury ułatwia obronę organizmu przed infekcjami (organizm skupia się wtedy na walce z patogenami np. wirusami czy bakteriami, a nie na przyzwyczajaniu się do zimna).

6. Sen

Przemęczony organizm jest podatniejszy na infekcję. Osoby, które pracują w nocy, a odsypiają w dzień, są bardziej narażone na przeziębienia przez obniżony poziom melatoniny.

O higienie snu możesz przeczytać tu.

7. Kortyzol

Układ immunologiczny i nerwowy są ze sobą połączone. Podwyższony poziom kortyzolu przyczynia się do częstych infekcji. Kiedy organizm wydziela tzw. hormon stresu, dochodzi do uszkodzenia limfocytów T w grasicy i uwolnienia ich do krwiobiegu, zanim osiągną dojrzałość i będą mogły odgrywać swą obronną rolę.

8. Używki

Używki znacząco obniżają odporność. Odstaw alkohol i papierosy. Nikotyna podrażnia błony śluzowe dróg oddechowych, które stają się łatwiejszym celem ataku patogenów. Zrezygnuj również z cukru, który jest idealną pożywką dla grzybów.

9. Antybiotyki

Kuracja antybiotykowa ma uzasadnienie tylko w sytuacji, w której za infekcję odpowiedzialne są bakterie. Jeśli chorobę wywołały wirusy, wówczas antybiotyk jedynie osłabi układ immunologiczny, zniszczy bowiem naturalną florę bakteryjną jelit, co przyczyni się do infekcji.

10. Aktywność fizyczna

Regularna aktywność fizyczna, znacząco podnosi wydolność i odporność organizmu. W zdrowym ciele zdrowy duch. Dbaj więc o swój NEAT I ciesz się zdrowiem.

Spróbuj włączyć wszystkie te punkty i nie daj się infekcjom !:)

[/cmsmasters_text][/cmsmasters_column][/cmsmasters_row][cmsmasters_row data_padding_bottom="50" data_padding_top="0" data_bg_parallax_ratio="0.5" data_bg_size="cover" data_bg_attachment="scroll" data_bg_repeat="no-repeat" data_bg_position="top center" data_color="default" data_bot_style="default" data_top_style="default" data_padding_right="3" data_padding_left="3" data_width="boxed"][cmsmasters_column data_width="1/1"][cmsmasters_toggles mode="toggle" animation_delay="0"][cmsmasters_toggle title="Title"]

Click here to change this text

[/cmsmasters_toggle][/cmsmasters_toggles][/cmsmasters_column][/cmsmasters_row]

Konsultacja dietetyczna

180,00 

Gotowy jadłospis

69,00 

Gotowy jadłospis niskoniklowy

39,00 

Najnowsze artykuły na blogu

Suplementacja w diecie przeciwzapalnej
Sprawdź jaką suplementację zastosować w diecie przeciwzapalnej oraz skorzystaj z przykładowego jednodniowego jadłospisu.
Dieta przeciwzapalna
Dieta przeciwzapalna na czym polega? Jak zmniejszyć stany zapalne w organiźmie? Produkty przecwizapalne w diecie.
SKYRNIK BORÓWKOWY
Skyrnik, to po prostu sernik z wykorzystaniem jogurtu wysokobiałkowego, zamiast zwykłego sera. To szybkie w przygotowaniu ciasto, a zamiana sera czy mascarpone na jogurt sprawia, że jest również mniej kaloryczne. Jestem bardzo sernikowa, szarlotka czy inne ciasta mogłyby dla mnie nie istnieć. Skyrnik borówkowy to doskonała opcja na 2 śniadanie. No to zaczynamy! (tortownica 21...