Dieta w czasie menstruacji

Dieta w czasie menstruacji

 

Dieta w czasie menstruacji. Czy możemy uśmierzyć ból poprzez odpowiednią dietę? Dla równowagi hormonalnej i ograniczenia bolesnych miesiączek ważne jest nie tylko to, co jemy i pijemy podczas menstruacji, ale także przez cały miesiąc.

Dla niektórych kobiet bóle menstruacyjne są bardzo dokuczliwe i są przyczyną ogromnego dyskomfortu. Ból związany z menstruacją umiejscawia się w dole lub środku brzucha. Zdarza się jednak, że ból promieniuje do kości krzyżowej i ud. Za ból menstruacyjny odpowiada wysoki poziom prolaktyny, czyli hormonu blokującego owulację. Może on być przyczyną niedoboru progesteronu w drugiej fazie cyklu. Prolaktyna prowadzi do zwężenia naczyń krwionośnych i skurczy macicy.

 

W co powinna obfitować dieta w “te dni”?

 

✔️Pij zioła, takie jak rumianek i nagietek. Podczas okresu możesz przyrządzać z nich ciepłe herbatki. Mają działanie rozkurczowe i rozluźniające.

✔️Szczypta sproszkowanego imbiru trzy razy dziennie przez pierwsze trzy dni menstruacji pozwala na obniżenie bólu z poziomu 7 do 5 (na skali 10).

✔️ Omega-3, pomagają zwalczyć stany zapalne i przynoszą ulgę w bólu miesiączkowym.

✔️Fermentowane produkty, które są doskonałym źródłem wapnia. Bierze on udział w procesie krzepnięcia krwi, zapobiega jej rozrzedzaniu i zmniejsza dolegliwości bólowe. Jego niedobór zwiększa opuchliznę, nadwrażliwość piersi i skurcze mięśni. Bierze udział w skurczu i rozkurczu mięśni. Przypuszcza się nawet, że PMS może wynikać z niedoboru tego pierwiastka.

✔️Indyk, źródło witaminy B6, pomagającej zwalczać negatywne objawy PMS.

✔️Magnez. Działa antystresowo i przeciwskurczowo. Zmniejsza też wahania nastroju. Sięgaj po kasze, orzechy, kakao i gorzką czekoladę, nasiona słonecznika, białą fasolę, banany, płatki owsiane i natkę pietruszki.

✔️Potas. Odpowiedzialny m. in. za gospodarkę wodną organizmu, pozwoli zapobiec obrzękom. Najwięcej tego makroelementu znajduje się w kakao i czekoladzie, ziemniakach, koncentracie pomidorowym, suszonych morelach, bananach, kaszy gryczanej, pestkach dyni, czekoladzie czy białej fasoli.

✔️Żelazo. Jego niedobór prowadzi do anemii. Kobiety przy obfitych miesiączkach powinny pomyśleć o suplementacji. Znajduje się on w burakach, brukselce, suszonych owocach, orzechach, siemieniu lnianym, pieczywie pełnoziarnistym czy otrębach.

✔️Zadbaj o odpowiedni poziom witaminy D, kobiety z jej niedoborami tej witaminy częściej skarżą się na bolesne miesiączkowanie.

✔️Zauważono skuteczność stosowania diet roślinnych w zmniejszaniu intensywności bólu miesiączkowego.

✔️ W przypadku kobiet chorujących na endometriozę w zmniejszeniu bólu może być pomocna dieta bezglutenowa.

✔️Witaminy z grupy B. Pomogą opanować towarzyszące miesiączce zmiany nastrojów. Poprawią też samopoczucie i dodadzą energii.

✔️Witamina E. Może zmniejszyć fizyczne i psychiczne objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Znajdziesz ją w orzechach, awokado, marchwi, migdałach, olejach roślinnych czy białej kapuście. Jej źródłami są też czarne jagody, papryka, natka pietruszki, pomidory, szpinak, jabłka i pestki dyni.

 

 

A czego należy unikać?

 

✔️Unikaj mocnej czekolady i herbaty. Zawarta w nich kofeina nasila bolesne skurcze macicy, tak charakterystyczna dla pierwszych dni krwawienia. Ponadto, sprzyja utracie magnezu, który jest kluczowym pierwiastkiem w trakcie miesiączki. Jego utrata powoduje bowiem skurcze mięśni, w tym mięśni podbrzusza. Nie jedz smażonych, ciężkich potraw oraz alkoholu. Odstaw również sól, chipsy itd., które powodują zatrzymanie wody w organizmie, przez co potęgują wrażenie opuchnięcia.

 

 

A Wy macie jakieś swojej sprawdzone sposoby na walkę z bólem menstruacyjnym ? 

Dodaj komentarz