fbpx
Dieta w alergii na nikiel

Dieta w alergii na nikiel

Nikiel jest pierwiastkiem występującym nie tylko w przedmiotach użytku codziennego np. biżuteria; klamry w paskach; guziki; zegarki, farby do malowania ścian, kosmetyki, opakowania produktów żywnościowych itp., ale także w pożywieniu i w wodzie.

Nikiel może występować w wodzie wodociągowej jak i gruntowej (szczególnie w pobliżu zakładów produkcyjnych), a konsekwencją tego może być też wysoka zawartość tego pierwiastka w uprawach warzyw. Uczulenie na nikiel może się pojawić także przy obróbce termicznej pokarmów, przygotowywanych w metalowych garnkach.

Przy potwierdzonym uczuleniu na nikiel zaleca się:

– dietę ubogoniklową
– unikanie dymu papierosowego
– wymianę u stomatologa plomb amalgamatowych
– stosowanie kosmetyków w szklanych opakowaniach
– zminimalizuj kontakt z maszynkami, warto rozważyć trwałą depilację

Pamiętaj o:

  • Wybieraj produkty żywnościowe z wiadomego źródła
  • Warzywa i owoce najlepiej z upraw ekologicznych
  • Zwróć uwagę na rodzaj opakowania produktu
  • Pamiętaj o dokładnym czytaniu etykiet na produkcie, zapoznaj się z jego składem
  • Kontroluj poziom żelaza we krwi (anemia potęguje wchłanianie Ni)
  • Zadbaj, żeby w diecie nie zabrakło substancji utrudniających absorpcję Ni z pożywienia ( kwas askorbinowy, taniny, mleko)
  • Rano, kiedy nalewasz wodę z kranu do picia lub gotowania, najlepiej odlać pierwsze kilka litrów wody, ponieważ długo przebywała ona w rurach, które mogą zawierać nikiel
  • Zawsze wybieraj żywność jak najmniej przetworzoną. Żywność produkowana masowo miała kontakt z różnymi odczynnikami i maszynami, więc mogła ulec zanieczyszczeniu niklem

Z badań wynika, że wchłanianie niklu drogą pokarmową nie stanowi zagrożenia dla osób zdrowych. Reakcja alergiczna na pożywienie zawierające nikiel występuje rzadko i dotyczy osób silnie uczulonych.

Osoby uczulone na nikiel zanim zdecydują się na stosowanie diety o niskiej zawartości tego pierwiastka powinny w pierwszej kolejności rozważyć usunięcie przedmiotów codziennego użytku bogatych w nikiel.

Badania wykazują, że ten zabieg w dużym stopniu pomaga zahamować rozwój nieprzyjemnych objawów skórnych. Jednak, jeśli poprawa jest niewystarczająca należy prowadzić dietę o jak najmniejszej zawartości niklu, ale nie stosować jej dłużej niż przez 4-6 tygodni, ze względu na niedobory  pokarmowe.

 

Nie istnieje dieta bez niklu. Odpowiednim doborem produktów, możemy jedynie obniżyć jego zawartość w diecie.

Skomponowanie takiej diety nie jest łatwym zadaniem. Przeglądając publikacje na dany temat znajdujemy różne informacje o zawartości niklu w danym produkcie i dlatego należy pamiętać, że:

  • zawartość niklu w tych samych produktach spożywczych różni się w zależności od miejsca uprawy, a nawet w różnych partiach tej samej żywności.
  • pory roku mogą wpływać na stężenie Ni w pożywieniu. Rośliny zawierają więcej Ni wiosną i jesienią, a mało w środku lata.
  • różne części tej samej rośliny mogą zawierać odmienne ilości Ni.

Dużą zawartość niklu mają następujące pokarmy:

  • wiśnie,
  • kakao,
  • czekolada ,
  • herbata,
  • ketchup,
  • koncentrat pomidorowy,
  • śledzie,
  • tuńczyk,
  • makrela,
  • ser topiony,
  • sos sojowy,
  • wino,
  • orzechy,
  • margaryna,
  • kukurydza,
  • soja,
  • płatki owsiane.

Aż 4 razy więcej niklu występuje w tkankach roślin niż zwierząt.

Ponadto nikiel jest zawarty w wielu suplementach (m.in. dedykowanych dla osób odchudzających się).

Dieta w nadwrażliwości na nikiel jest sprawą bardzo indywidualną i konieczne jest założenie dzienniczka żywieniowego przez pacjenta w celu notowania samopoczucia po spożyciu danych produktów.

Leave a Reply