fbpx
Dieta na trądzik – co jeść by pozbyć się trądziku?

Dieta na trądzik – co jeść by pozbyć się trądziku?

Dieta na trądzik, czy istnieje? Nie jest żadną tajemnicą, że dieta silnie koreluje z tym co się znajdzie na Twoim talerzu. Trądzik jest najczęściej występującą chorobą skóry na świecie. Stan naszej skóry jest uzależniony od ogólnego stanu zdrowia. Poza zastosowaniem diety na trądzik należy również pamiętać o innych ważnych aspektach wpływających na stan cery. Unikaj palenia tytoniu, zadbaj o regularną aktywność fizyczną i stosuj odpowiednią pielęgnację kosmetyczną.

Jak powinna wyglądać Twoja dieta?

Niski indeks glikemiczny

Żeby wyeliminować lub zmniejszyć trądzik musisz wiedzieć, że jednym z ważniejszych aspektów jest dieta z niskim indeksem i ładunkiem glikemicznym. Czyli taki sposób żywienia, po którym po posiłku poziom glukozy we krwi będzie wzrastał stopniowo i powoli. W odpowiedzi na wysokie skoki stężenia glukozy we krwi, które pojawiłyby się przy produktach o wysokim indeksie glikemicznym, nasza trzustka zacznie wydzielać większą ilość insuliny w celu regulacji glikemii. Dieta na trądzik powinna temu zapobiegać, ponieważ zauważono, że wysoki poziom insuliny pobudza produkcję sebum przez skórę oraz syntezę hormonów zwanych androgenami, które mają kluczowe znaczenie w rozwoju tych zmian. Właśnie z tego względu dieta na trądzik powinna być skomponowana tak, aby posiłki miały niski indeks glikemiczny.

Witamina A

W diecie osoby ze skłonnością do trądziku powinny znaleźć się przede wszystkim produkty jak najmniej przetworzone, obfitujące w witaminę A, która normuje wydzielanie sebum.

Źródła: masło, wątróbka, tuńczyk, makrela, jaja, śmietana. Aktywność witaminy A wykazuje także β-karoten, określany jako prowitamina A, występujący w żółtych, czerwonych i zielonych produktach roślinnych (morele suszone i świeże, suszone i świeże śliwki, brzoskwinie, mango, papaja, czerwony grejpfrut, porzeczki, maliny, marchew, pietruszka, szpinak, botwinka, dynia, ziemniaki, jarmuż, papryka, brokuły, pomidory, kukurydza, kapusta, sałata).

Witamina D3

Badania wykazały, że osoby zmagające się z trądzikiem mają niższy poziom witaminy D od osób zdrowych. Odpowiedni jej poziom poprawia napięcie skóry, pomaga jej się złuszczać oraz przyśpiesza jej regenerację. Posiada silne właściwości przeciwzapalne, wzmacniając tym samym układ immunologiczny skóry.

Witamina E

Witamina E spowalnia procesy starzenia skóry i wspomaga gojenia się ran. Wykazuje także działanie przeciwzapalne. 

Źródła: oleje roślinne i orzechy, zwłaszcza migdały i orzechy laskowe, oraz pełnoziarniste produkty zbożowe.

Kwasy tłuszczowe omega 3

Kwasy tłuszczowe omega-3 powinny znaleźć się w diecie na trądzik, ponieważ ich spożycie sprzyja większej elastyczności błon komórkowych naskórka. W efekcie, dieta na trądzik, która zawiera źródła tych substancji, będzie prowadziła do mniejszego ryzyka zatykania się ujść gruczołów łojowych i spowoduje obniżenie stanu zapalnego, który jest nierzadko podłożem zmian trądzikowych. Dla naszego zdrowia ważne jest, aby zachować prawidłową relację kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3.

Źródła: olej lniany, rzepakowy, orzechy włoskie, siemię lniane, nasiona chia, śledź, makrela, halibut czy łosoś, owocach morza oraz algach.

Cynk

Cynk niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania skóry. Około 6% cynku znajduje się w skórze. U osób z trądzikiem wykazano niższą zawartość cynku w surowicy. Suplementacja w leczeniu ciężkiego i zapalnego trądziku okazała się skuteczna. Cynk zmniejsza stan zapalny. Zaleca się suplementacje cynkiem po posiłku aby zapobiec zaburzeniom żołądkowo-jelitowym.

Źródła: pestki dyni, kakao, kasza gryczana, migdały, słonecznik, pieczywo razowe, pieczarki, mięso, ryby, owoce morza, warzywa kapustne, otręby pszenne, rośliny strączkowe, komosa ryżowa,sezam.

Selen

Selen zmniejsza nasilenie zmian zapalnych i jest polecanym składnikiem w terapiach przeciwtrądzikowych.

Jeżeli zdecydujesz się na suplementację selenem, pamiętaj, aby nie łączyć selenu z cynkiem w tej samej porze dnia- rozdziel oba te mikroelementy w ciągu doby. Przy długotrwałej suplementacji selenem zaleca się kontrolę jego poziomu, ponieważ może się kumulować w organizmie. Ostrożność powinny zachować także kobiety z historią nowotworu piersi w rodzinie- mają one inną wrażliwość na ten pierwiastek.

Źródła: orzechy brazylijskie, łosoś, tuńczyk, jajka, wołowina.

Sprawdź czy orzechy brazylijskie to najlepsze źródło selenu?

Zielona herbata

Warto wspomnieć o zielonej herbacie, która bogata jest w polifenole, które zmniejszają nadmierne wydzielanie sebum oraz mają właściwości przeciwbakteryjne.

Resweratrol

Resweratrol może hamować wzrost wywołujących trądzik bakterii Propionibacterium acnes, odpowiedzialnej za występowanie wykwitów trądzikowych.

Źródła: czarna porzeczka, jagody, borówki, czerwone winogrona, pistacje, czerwone wino i czarna czekolada.

Kurkuma

Kurkumina, czyli główny aktywny składnik kurkumy, hamuje rozwój bakterii, które mogą prowadzić do trądziku. Badania wykazały, że kurkuma jest korzystna dla zdrowia skóry, gdy jest stosowana zarówno miejscowo, jak i podczas spożywania. Kurkuma to jeden z najlepszych naturalnych sposobów na trądzik.

Co należy ograniczyć lub wyelimować?

Mleko i produkty mleczne

Istnieją badania, które wskazują na niekorzystny wpływ mleka i produktów mlecznych. Dzieje się tak najprawdopodobniej za sprawą wyrzutu insuliny, do którego dochodzi po spożyciu tych produktów w tym samym mechanizmie, co w przypadku produktów o dużym indeksie glikemicznym. Ponadto mleko jest źródłem substancji o budowie steroidowej, będących prekursorami hormonów androgennych, regulujących m.in. wydzielanie łoju.

Warto jednak podejść do tego indywidualnie. Jeżeli nie widzisz u siebie pogorszenia cery po produktach mlecznych nie warto ich eliminować. Nieprawidłowo skomponowana dieta bez nabiału prowadzi do wielu niedoborów.

Czekolada

Nie każda czekolada będzie miała destrukcyjne działanie dla Twojej cery. Czekolada zawiera sporą dawkę cukru i to właśnie on w głównej mierze odpowiada za ewentualne wypryski na skórze. Zachowaj umiar w jej jedzeniu. Sięgaj po gorzkie czekolady, powyżej 70% kakao.

Sól

Zbyt duża ilość soli w diecie może skutkować pojawieniem się stanów zapalnych skóry na twarzy i całym ciele. Warto pamiętać, że sól znajduje się nie tylko w potrawach, do których ją dodajesz, ale także w produktach spożywczych dostępnych w sklepach oraz fast foodach. 

Alkohol

Alkohol rozregulowuje układ hormonalny, co w efekcie może prowadzić do bolesnych, grudkowatych wyprysków na skórze twarzy. Wypryski w tym miejscu mogą także świadczyć o zaburzeniach wątroby, która przy częstym spożywaniu alkoholu może nie radzić sobie z neutralizacją zawartych w nim toksyn.

 

 

 

Leave a Reply